Aanbod

Bij vzw Het Verbonden Pootje kan je terecht voor verschillende trajecten, afgestemd op jou én je hond.
We maken een duidelijk onderscheid tussen:

  • de basisopleiding via onze erkende hondenschool,

  • en de specialisatietrajecten, verzorgd door externe partners op ons terrein, maar steeds onder onze kwaliteitsvisie.


Hondenschool – Basisopleiding (via vzw Het Verbonden Pootje)


Onze hondenschool werkt volgens de normen van de K.K.U.S.H. en is gericht op het opbouwen van vertrouwen, samenwerking en rust tussen hond en begeleider.

Alle lessen worden gegeven door erkende instructeurs en vinden plaats in kleine groepen.

De hondenschool is voor elke hond, ongeacht ras, leeftijd of doelstelling.


Je doorloopt bij ons de volgende klassen:


Puppyklas

Wanneer?

Woensdag: 18u30 - 19u45

Vrijdag: 18u30 - 19u45

 

Voor wie?

Voor puppy’s van 8 weken tot 6 maanden

 

Doelstelling

De oefeningen in de hondenschool zijn gericht op:

  • Pups leren op een positieve manier communiceren met hun eigenaar
  • Relatieopbouw
  • Zelfvertrouwen opbouwen
    • Voor de hond
    • Voor de geleider
    • Voor het gezin en/of de omgeving
  • Gewenning
  • Basisregels voor sociaal gedrag
  • Basisgehoorzaamheid
  • Zelfbeheersing

Deze leeftijd valt vaak samen met de socialisatiefase en het begin van de puberteit, dus het is belangrijk om vooral op een positieve en spelenderwijze manier te werken.

Belangrijk: Alles gebeurt in kleine stapjes, met veel beloning en spel.

 

Oefeningen

  • Lichaamstaal
    • Herkennen & veilig omgaan met andere honden en mensen
  • Snuffelspelletjes als rust- en leeropbouw
    • Introductie
  • Naam en aandachtsoefeningen
    • De pup leert reageren op zijn naam
    • Belonen van spontaan contact zoeken
    • Oogcontact maken op cue (“Kijk”)
  • Hierkomen op commando
    • Op een speelse manier naar het baasje terugkomen
  • Touch (aanraken van hand met de neus)
    • Leuke focusoefening die ook later gebruikt kan worden bij hulpoefeningen
  • Aangelijnd wandelen zonder trekken (basis)
    • Leren wandelen aan een slappe lijn
    • Belonen bij oogcontact en meelopen
  • Zit en Lig
    • Korte commando’s aanleren via luring (hondentrainingstechniek waarbij je een hond een gewenste beweging laat maken door hem te lokken met een lekkernij of speeltje) of shaping (houdt in dat gedragingen die steeds dichter bij het gewenste eindgedrag komen, stapsgewijs worden beloond, totdat het gewenste gedrag volledig is aangeleerd)
    • Belonen van rust en focus
  • Blijf (korte duur)
    • Even blijven zitten op een aangewezen plaats
    • Werken met kleine afleidingen
  • Loslaten op cue (“Los”)
    • Spelen met een speeltje, dan leren loslaten op signaal
    • Ruilspelletjes ter voorkoming van bezitsagressie
  • Op zijn plaats gaan (“Mandje” of “Plaats” of "Target")
    • Leren naar een vaste plek gaan en daar rusten
    • Werken aan zelfcontrole
  • Socialisatie in veilige context
    • Prikkels leren kennen: geluiden, materialen, ondergronden, andere mensen, honden, enz...
    • Korte, positieve interacties onder begeleiding
    • Korte aanrakingstraining (voor dierenarts- en trimgewenning)
  • Zelfbeheersingsoefeningen
    • Niet meteen naar een snoepje of speeltje grijpen
    • Wachten op toestemming (“Nee”, “Wacht”, "Doe maar")

 

Evaluatiecriteria

  • Aandacht kunnen houden op de eigenaar
  • Korte lijnwandeling zonder trekken
  • Oproepbaarheid ("hier") binnen veilige context
  • Comfort in contact met basisprikkels (geluid, objecten, geuren)

Onthaalklas

Wanneer?

Woensdag: 19u30 tot 20u30

Vrijdag: 19u30 tot 20u30

 

Voor wie?

  • Adoptiehonden of herplaatsers van alle leeftijden
  • Honden ouder dan 6 maanden zonder eerdere training
  • Honden uit andere scholen die overstappen
  • Begeleiders die nog nooit les volgden of opnieuw willen opstarten

 

Doelstelling

Deze klas dient als kennismakings- en observatieperiode, zodat hond én begeleider rustig en op eigen tempo kunnen wennen aan de schoolomgeving, lesmethode, andere honden en instructeurs.

  • Observeren van hondengedrag in groepscontext
  • Basisconnectie tussen hond en begeleider opbouwen
  • Leren omgaan met prikkels zoals andere honden, nieuwe mensen en geuren
  • Introductie van de eerste basiscommando’s
  • Vertrouwen en veiligheid creëren voor hond én mens
  • Lesgever beoordeelt welke klas op termijn het best aansluit

 

Duur

Afhankelijk van de individuele vorderingen

Daarna doorstroming mogelijk naar:

  • Juniorklas (6–9 maanden)
  • A-klas (vanaf 9 maanden)
  • Of op maat, in samenspraak met de trainer

 

Oefeningen

  • Lichaamstaal herkennen & veilig omgaan met andere honden en mensen
  • Naamherkenning
  • Aandachtsoefening (“kijk”)
  • Touch
  • Zit / Lig / Blijf op een rustige plek
  • Leren ontspannen aan de lijn
  • Snuffelmomenten en zelfbeheersing
  • Kennismaking met vreemde voorwerpen (hoepels, kegels, matten, enz.)
  • Vertrouwen opbouwen met trainer en omgeving

Juniorklas

Wanneer?

Woensdag: 19u30 tot 20u30

Vrijdag: 19u30 tot 20u30

 

Voor wie?

Voor pubers van 6 tot 9 maanden

 

Doelstelling

In de Juniorklas komen pups in de puberteit, een periode waarin ze grenzen opzoeken en eerder geleerde vaardigheden vaak lijken te “vergeten”. In deze fase bouwen we verder op de basis die in de puppyklas gelegd werd, maar versterken we de zelfbeheersing, impulscontrole, en focussen in aanwezigheid van afleiding. De hond leert beter samenwerken met de eigenaar ondanks hormonale veranderingen en we leren omgaan met de pubertijd.

 

Oefeningen

  • Lichaamstaal
    • Verdiepen in het herkennen van de lichaamstaal en hiernaar handelen
    • Verdiepen in het veilig omgaan met andere honden en mensen en hiernaar handelen
  • Snuffel- en denkspelletjes als rust- en leeropbouw
    • Uitbreiding
    • Integreren in de training
  • Aandacht & focus
    • “Kijk” (oogcontact maken ondanks afleiding)
    • Leren focussen bij andere honden, mensen of beweging
  • Volgen aan de lijn (“Voet”)
    • Wandelen aan slappe lijn met aandacht voor baasje
    • Richtingsveranderingen (links / rechts, slalom, bochten)
    • Stilstand met automatische “zit” geoefend
  • Hierkomen (opbouw met afleiding)
    • Oefenen van het “hier”-commando met langere afstand
    • Inzetten van lange lijn voor veiligheid
    • Beloning van snelle respons
  • Blijf & wacht (kort)
    • Blijven zitten of liggen op afstand
    • Oefenen met lichte afleiding (bewegende hond, persoon)
  • Zit - Lig - Sta
    • Afwisseling tussen de 3 houdingen
    • Begrip ontwikkelen voor elk commando
    • Eventueel met korte wachttijd
  • Touch & targetwerk
    • Neus of poot op target plaatsen (bv. targetstick, schijf)
    • Begin van richting geven via targeting (handig voor latere shaping)
  • Impulscontrole / zelfbeheersing
    • “Nee”, “Wacht”, "Doe maar" bij voedsel of speeltjes
    • Spel stoppen en hervatten op signaal (controle over opwinding)
  • Snuffelwerk & mentale stimulatie
    • Begin van eenvoudige speuroefeningen (voertje zoeken, geurspoor)
    • Gebruik van snuffelmat of zoek- en denkspelletjes met voer
  • Kennismaken met vreemde ondergronden / objecten
    • Over houten plank, op verhoogje staan, tunnel inlopen
    • Body awareness oefeningen (bv. voorpootjes op verhoogje)
  • Sociale omgang en zelfvertrouwen
    • Passeren van andere honden met behoud van rust
    • Begrensd contactmoment (indien gepast en veilig)

 

Evaluatiecriteria

  • Wandelen met aandacht aan de lijn
  • Basiscommando’s op afstand (Zit, Lig, Hier, Wacht)
  • Impulscontrole: voertest of speeltjestest
  • Sociale vaardigheden in groep

A-Klas

Wanneer?

Woensdag: 19u30 tot 20u30

Vrijdag: 19u30 tot 20u30

 

Voor wie?

Voor honden ouder dan 9 maanden (na de juniorklas)

 

Doelstelling

In de A-klas ligt de nadruk op verstevigen van het geleerde, werken onder hogere afleiding, en het verfijnen van commando’s. Honden zijn in deze fase fysiek sterker, mentaal volwassener, en vaak zelfstandiger. Het is dus essentieel om te trainen op zelfcontrole, betrouwbaarheid op afstand en verfijnde samenwerking met de eigenaar. Hier leert men de eerste stappen richting gevorderde klassen, therapiewerk of hondensport.

 

Oefeningen

  • Lichaamstaal
    • Herhaling in het herkennen van de lichaamstaal en hiernaar handelen
    • Herhaling in het veilig omgaan met andere honden en mensen en hiernaar handelen
  • Wandelen aan de voet (aangelijnd én los)
    • Meelopen aan de linkerzijde zonder trekken
    • Bochten, tempowissels, stoppen met automatische zit
    • Oefenen van kort los volgen in veilige context
  • Hierkomen met zit of voorpositie
    • Op cue terugkomen, ook onder afleiding (andere honden, speeltjes)
    • Mogelijk aanleren van “voor zitten” of “rond en aan de voet eindigen”
    • Eventueel met lange lijn of lijnvrij, afhankelijk van ervaring
  • Verlengde ‘Blijf’ met afstand en tijd
    • Hond blijft zitten of liggen tot terugroep of vrijgave
    • Opbouwen tot 1 minuut of meer, met afstand en afleiding
    • Gevarieerde contexten (terrein, straat, veld)
  • Zit - Lig - Sta op afstand
    • Hond leert houding aan te nemen op afstand (bv. van 2 - 3 meter)
    • Afwisselen tussen houdingen
    • Gebruikt bij gehoorzaamheid en praktische context (dierenarts)
  • Plaats of mand-commando
    • Hond wordt gestuurd naar aangewezen plek (doek, kussen, target)
    • Blijven op die plek tot vrijgave
    • Oefenen in rust en focus
  • “Touch” en target training
    • Nuttig voor body awareness, trick training of hulphondenwerk
    • Handtouch, voorpoot op schijf, eventueel begin van "omrollen" of "achteruit lopen"
  • Zelfbeheersing / impulscontrole
    • Werken met voer, speeltjes of andere honden in de buurt
    • “Nee”, “Wacht”, “Vrij” commando’s verfijnen
    • Spel pauzeren en hervatten op signaal
  • Zoekopdrachten (neuswerk)
    • Geur of voorwerp leren zoeken (voorpret voor speurhond of snuffelklas)
    • Voer of speeltje onder bekertjes, in gras of bakjes
    • Basis van detectie of hersenwerk

Praktische opdrachten (bijvoorbeeld:)

  1. In en uit de auto springen op cue
  2. Wachten aan de deur
  3. Handdoek aanraken met poot (droogtraining)

 

Evaluatiecriteria

Na deze klas wordt gekeken of de hond:

  • Op betrouwbare manier los kan volgen
  • Basiscommando’s foutloos uitvoert
  • Onder controle blijft bij afleiding → Als dit lukt, kan hij doorgroeien naar:
    • B-klas
    • specialisatieklas of
    • fun-klassen zoals:
      • speuren
      • balans
      • detectie, ...

B-Klas

Wanneer?

Woensdag: 19u30 tot 20u30

Vrijdag: 19u30 tot 20u30

 

Voor wie?

Honden die de A-Klas succesvol afgerond hebben, of die reeds een gevorderd niveau beheersen.

 

Doelstelling

In de B-klas werken we verder aan verfijnde gehoorzaamheid, zelfbeheersing en betrouwbare samenwerking op afstand.

De focus ligt op duur, afstand, precisie en afleiding, vaak in voorbereiding op werk met therapiedieren, hondensport, of maatschappelijke inzet.

  • De hond blijft stabiel en geconcentreerd ondanks drukte
  • Verfijning van communicatie op afstand en in beweging
  • Autonoom denken binnen grenzen van gehoorzaamheid
  • Zelfregulatie en stresscontrole in realistische situaties

 

Oefeningen

  • Lichaamstaal
    • Herhaling in het herkennen van de lichaamstaal en hiernaar handelen
    • Herhaling in het veilig omgaan met andere honden en mensen en hiernaar handelen
  • Volgen zonder leiband met afleiding
    • Volgen in rechte lijnen en bochten
    • Tempowissels en stilstanden (samen in balans blijven)
    • Toevoegen van complexe omgevingsprikkels (andere honden, obstakels, geuren)
  • Precisie ‘zit – lig - sta’ op afstand (remote position changes)
    • Wisselen tussen posities op 5 - 10 meter afstand
    • Respons op stem of handgebaar
    • In combinatie met blijf
  • Blijf en positiebehoud onder hoge prikkel
    • Hond blijft in gekozen houding ondanks geluid, beweging, voedsel of geur
    • Blijf tot 3 - 5 minuten (eventueel uit zicht)
    • Groepsoefeningen (meerdere honden tegelijk)
  • Verplaatsing naar een target of plaats
    • “Ga naar je plaats” vanaf afstand (tot 10m)
    • Combineren met positie (bv. “plaats - lig - blijf”)
    • Nuttig voor therapiehonden of rustoefeningen in drukke situaties
  • Terugroepen met stop of tussenpositie
    • “Hier” → onderweg stoppen of tussen benen laten komen
    • Opbouwen met fluitsignaal of handgebaar
    • Oefenen onder zware afleiding
  • Impulscontrole in beweging
    • Stoppen op bevel tijdens lopen / rustmoment
    • Niet in speelgoed of voer duiken zonder toestemming
    • Zelfbeheersing combineren met lichaamsbeweging
  • Zoeken en verwijzen (vergevorderd neuswerk)
    • Opdrachtgericht zoeken van een object
    • Stilstaand verwijzen (bv. gaan zitten of bevriezen)
    • Eventueel geurherkenning of -discriminatie
  • Samenwerking en rusttraining
    • Wachten op beurt (groepsoefeningen)
    • Beheerst samen bewegen met andere honden
    • Stille communicatie via lichaamstaal en cue-afstemming

 

Evaluatiecriteria

  • Los volgen in complexe parcours
  • Minimaal 3 houdingswissels op 10m afstand
  • Blijf 3 minuten uit zicht met andere honden in omgeving
  • Zelfstandig “plaats” uitvoeren en blijven
  • Komen op fluitsignaal met stop onderweg

Specialisatietrajecten (via externe trainers op ons terrein)


Deze trajecten worden georganiseerd door professionele externe lesgevers, o.a. Hondentraining Jij & Ik, en zijn losstaand van het officiële vzw-aanbod. Wel delen we terrein, visie en wederzijds respect.

Mogelijkheden zijn o.a.:

  • Speur- en neuswerk

  • Denkspellen & hersenwerk

  • Lichaamsbewust trainen / hondenfitness

  • Individuele gedragsbegeleiding

  • Opleidingen tot therapiedier (passief of actief)

Afspraken en betalingen verlopen rechtstreeks via de betrokken trainer.
Alle sessies vinden plaats op het terrein van vzw Het Verbonden Pootje.


Inzet van therapiedieren (via de vzw zelf)


vzw Het Verbonden Pootje zet opgeleide therapiehonden in, samen met hun begeleiders, in verschillende contexten:

  • Voor instellingen, scholen of praktijken

  • Als ondersteuning voor kinderen met autisme of emotionele noden

  • Bij dagbesteding met dierondersteuning (op aanvraag)

  • Kinderfeestjes met therapiehond

Wil je een therapiehond inzetten of meer weten over deze werking?